Centrum prasowe Volvo

Nowa spółka technologiczna z udziałem Volvo Cars w ramach koncernu Geely

Volvo Cars utworzy nową spółkę technologiczną wraz z koncernem Geely Holding. Ta współpraca ma na celu obniżenie kosztów projektowania i produkcji poprzez uzyskanie efektu skali, a także synergii. Jest to możliwe dzięki połączeniu sił dwóch mocnych podmiotów. Jednak najważniejszym celem tej inicjatywy jest rozwijanie technologii przyszłości, w szczególności zaś napędów elektrycznych i częściowo zelektryfikowanych, które pojawią się w kolejnych generacjach aut.

Zgodnie z podpisanym kilka dni temu protokołem Memorandum of Understanding, Volvo Cars, Geely Auto oraz LYNK & CO, w oparciu o wspólny system licencjonowania technologii, będą dzielić się architekturą pojazdów i technologiami silników. Zaplanowana jest również bliższa współpraca w zakresie wspólnego pozyskiwania komponentów niezbędnych do produkcji, co wpłynie na obniżenie kosztów.

Volvo Cars, Geely Auto i LYNK & CO są częścią koncernu Geely Holding, chińskiego producenta samochodów. Tworzona spółka, z siedzibą w Chinach i filią w Göteborgu w Szwecji, będzie współdzielona w stosunku 50/50 przez Volvo Cars i Geely Holding.

Partnerstwo na rzecz dzielenia się technologiami i tak zwanym know-how to powszechna praktyka w przemyśle motoryzacyjnym. Właśnie taki model przyjmujemy – powiedział Hakan Samuelsson – prezes Volvo Cars. Planowana współpraca wzmocni Volvo w rozwijaniu technologii samochodów nowej generacji z napędem elektrycznym.

Volvo Cars i Geely już teraz współdzielą rozwiązania technologiczne, w szczególności Compact Modular Architecture (CMA). Platforma CMA została wykorzystana zarówno przez Volvo Cars w zapowiadanym nowym samochodzie serii 40, jak i przez LYNK & CO.

Prawa własności intelektualnej do udostępnienia technologii pozostaną w firmie, która ją opracowała, ale same technologie, dzięki umowom licencyjnym, będą dostępne dla Volvo, Geely Auto i LYNK & CO.

Przyszłe modularne architektury pojazdów i inne technologie zostaną udostępnione i opracowane na podstawie porozumień o podziale kosztów. Firma inicjująca dane rozwiązanie będzie posiadała technologię, a pozostałe firmy z grupy otrzymają pełny dostęp do niej, poprzez licencję. Pozwoli to na zmniejszenie ogólnych kosztów rozwoju.

Oczekuje się, że w przyszłości współpraca obejmie również zelektryfikowane komponenty samochodowe, takie jak ogniwa akumulatorowe, silniki elektryczne i systemy ładowania, co będzie kolejnym krokiem w kierunku maksymalizacji synergii w całej grupie.

Poinformowano również, że Volvo ma przejąć duży pakiet mniejszościowy w spółce LYNK & CO, co odzwierciedla fakt, że firma LYNK & CO

Li Shufu, prezes firmy Geely Holding, powiedział: Uzyskamy znaczące korzyści w naszym portfolio, dzieląc się zarówno technologiami, jak i architekturą nowej generacji pojazdów. Jestem przekonany, że te synergie można osiągnąć, przy jednoczesnym zachowaniu osobnych tożsamości i autonomii strategicznej naszych różnych marek motoryzacyjnych.

Powyższe transakcje podlegają ostatecznym porozumieniom i zatwierdzeniom odpowiednich organów. Dotychczasowa strategia kierowania marką Volvo przez koncern Geely na przestrzeni ostatnich siedmiu lat pokazuje, że chiński inwestor traktuje szwedzką markę z ogromnym wyczuciem, a firma Volvo Cars znajduje się w najlepszej formie od czasu swego powstania w 1927 roku.

Dołącz do nas na Facebooku